Is Een Luidruchtig Wiellager Gevaarlijk?

Een luidruchtige stuurhouding is geen geluid dat veel autobezitters kennen. Het geluid, een getjilp of gegrom, wordt vaak ten onrechte toegeschreven aan een motorprobleem. Het is belangrijk om het probleem goed te diagnosticeren, zoals u hier zult zien.

Een luidruchtige stuurhouding kan een teken zijn van schade, wat problemen kan veroorzaken bij het besturen van een auto. Als het wiellager wordt losgemaakt, is er in het uiterste geval een gevaarlijke kans dat een fiets eraf valt.

Hoe Kan Een Verschrikkelijk Wiellager Klinken?

Een wiellager is een set stalen kogels die bij elkaar worden gehouden in een metalen ring die een race wordt genoemd. De puls houdt de wiellagers samen terwijl ze op de metalen as van de as rijden, wat de wrijving helpt verminderen terwijl het wiel draait.

Het merendeel van de gebruikte wiellagers heeft nu de kogellagervariant, hoewel ook rollagers kunnen worden gebruikt.

Wiellagers moeten worden bekeken als:

  • Als u merkt dat er een knarsend/raspend geluid uit uw remmen komt
  • Controleer of de ruisonderdrukking omdat u uw auto versnelt
  • Uw voertuig lijkt minder te reageren op sturen
  • U constateert onregelmatige slijtage in uw banden, de banden aan de ene kant van het voertuig zijn meer versleten dan banden aan de andere kant

De geluiden kunnen zelfs royaal verdwijnen als je duwt, om later terug te komen.

Wat Kan Ervoor Zorgen Dat Wiellagers Versleten Raken?

Wiellagers hebben geen constante bron van smering om slijtage te voorkomen, in tegenstelling tot motorlagers. Daarom is het noodzakelijk dat uw wiellagers strak genoeg zijn afgesteld om te voorkomen dat ze worden geïnfiltreerd door straatstof en water.

Wiellagers zullen zelfs sneller scheuren en slijten als u vaak over oneffen wegen met veel kuilen rijdt.

Waarom Zijn Wiellagers Op Afstand Gevaarlijk?

Een beschadigde wielhouding veroorzaakt stress op het hart, het homokineet en het transmissiesysteem van een voertuig. Uw auto of vrachtwagen reageert mogelijk niet zo goed op het sturen als zou moeten.

Een slecht wiellager kan ervoor zorgen dat uw banden sneller verslijten dan anders. Het kan ook leiden tot onregelmatige slijtage van de banden van uw voertuig.

In het ergste geval kan een slecht wiellager ervoor zorgen dat het wiel halverwege het rijden stopt. Als het voor langere tijd erger wordt, kan een slechte wielhouding er ook voor zorgen dat een band eraf gaat, volgens Midas.

Meestal zijn de wiellagers aan de passagierszijde als eerste defect. Dit is te wijten aan het feit dat de lagers aan de passagierszijde over het algemeen worden blootgesteld aan het maximale water.

Hoe Zorg Ik Ervoor Dat Wiellagers Geen Lawaai Maken?

U kunt nu actie ondernemen om te voorkomen dat problemen met de wielhouding in de toekomst van invloed zijn op uw voertuig. De meest voorkomende oorzaak van het falen van wiellagers is gewoon rijden, omdat elementen bij herhaald gebruik kapot gaan.

Het is mogelijk om de levensduur van een wiellagersysteem te verlengen door de wiellagers regelmatig te onderhouden om ze te beschermen tegen schade door hitte, aarde en water.

U kunt de wiellagers zelf ondersteunen met een wiellagervet zoals Valvoline Total Artificial Moly-Fortified Grey Grease. Raadpleeg de gebruikershandleiding van uw auto om te zien welk soort vet u nodig heeft voor uw auto of vrachtwagen.

Uitrusting Nodig

De apparatuur die u nodig hebt om de wiellagers te smeren, zijn onder meer:

  • Een bak/kuip wiellagervet
  • Nieuwe vuilafdichtingen op uw wiellager
    • zorg ervoor dat u onderdelen koopt die compatibel zijn met het model en merk van uw voertuig.
  • Splitpennen
  • Basis handgereedschap zoals een paar dopsleutels
  • Remmenreiniger sprayen
  • lompen
  • Handschoenen (optioneel)
  • Een lug moersleutel

Onderhoud Aan De Wiellagers

U begint met het onderhoud van de wiellagers:

  • Was het oude vet af door de remmenreiniger op de wiellagers te spuiten
  • Vier de staat van de lagers. Mogelijk moet u de lagers vervangen als u een vorm van schade aantreft, zoals blauwing, hotspots of andere schade.
  • Forceer vet tussen de binnen- en buitenringen van het wiellager.
  • Draai de lagers terwijl u vet toevoegt

De volledige instructies voor het onderhoud van uw wiellagers vindt u hier.

Hoe Eenvoudig Is Het Om Zelf Wiellagers Te Vervangen?

Het vervangen van de voorwiellagers is over het algemeen vrij eenvoudig. De wiellagers aan de voorkant van de auto worden vervangen als een naaf / lagersamenstel, en je hebt waarschijnlijk geen extra onderdelen nodig om dingen te repareren.

De wiellagers op de achteras zouden volgens deze autospecialisten een heel ander verhaal kunnen zijn.

Wanneer u de wiellagers aan de achterzijde vervangt, kunt u andere onderliggende problemen ontdekken:

  • De achterremblokken kunnen vervuild raken met assmeermiddel.
  • De achteraslagerhuizen, races, afdichtingen en as kunnen ook enige vorm van schade oplopen.

Hoe Vaak Moeten Wiellagers Worden Vervangen?

De meeste bruikbare wiellagers zouden om de 25.000 tot 35.000 mijl onderhoud moeten krijgen, zoals in dit rapport wordt gezegd.

Dit komt neer op dezelfde duur van het aantal kilometers tussen onderhoud aan remblokken. Als de wiellagers niet gesloten zijn, zal de levensduur van de afgedichte wiellager- en naafassemblage ergens in het land van 85.000 tot 100.000 mijl zijn.

Onderzoek uitgevoerd door Babcox Media rond 2014 toonde aan dat:

  • 51% van de slechte wiellagers werd vervangen nadat autobezitters klaagden over ongebruikelijke geluiden
  • 24% van de verschrikkelijke wiellagers werd gedetecteerd tijdens een rembeurt
  • 19 procent werd ontdekt tijdens een wieluitlijning

Richtlijnen Voor Het Voorkomen Van Toekomstige Wiellagerstoringen

De meeste wiellagerstoringen worden toegeschreven aan enkele veelvoorkomende oorzaken. De meest voorkomende oorzaken van wiellagerschade, zoals vastgelegd in Bandeninspectie , zijn:

  • Onvoldoende smering
  • Foutieve installatie
  • Onjuiste afstelling.

Wiellagers kunnen ook schade oplopen als ze vaak vastlopen door een overbelast voertuig.

Lagerelementen hebben een warmtebehandeling ondergaan om slijtage door blootstelling aan de componenten, zoals regelmatige blootstelling aan strooizout, te voorkomen. Zelfs als het lager correct met warmte is behandeld, is er een deel van het lager dat niet de volledige behandeling heeft ondergaan.

Zodra de warmtebehandelde coating van dit wiellager uit elkaar is gehaald, zal het dikkere metalen onderdeel van de houding sneller verslechteren in vergelijking met het warmtebehandelde deel.

Richtlijnen Voor Het Voorkomen Van Schade

Hier zijn enkele tips om te voorkomen dat de wiellagers zo beschadigd raken dat ze piepen:

  • Gebruik vetafdichtingen nooit opnieuw
  • Poging om te voorkomen dat te goedkope lagers worden gekocht en geïnstalleerd; deze klauwen zijn waarschijnlijk niet volledig hittebehandeld
  • Zorg ervoor dat u het juiste vuil voor uw vuilafdichtingen koopt
  • Gebruik een momentsleutel voor installatie

Als u deze plannen volgt, moet u kunnen voorkomen dat uw wiellagers zodanig beschadigd raken dat ze merkbaar piepen.