MLV Versus Dynamat Voor Geluidsisolatie Van Auto's

Ik ben onlangs begonnen met het proberen om mijn auto geluiddicht te maken en ontdekte dat er heel veel goede materialen voor de klus zijn. Dit zette me aan het denken over de voordelen van MLV versus Dyanmat voor geluidsisolatie van auto’s, dus ik deed wat onderzoek. Hier is een snelle reactie:

Dynamat is speciaal ontworpen voor auto’s en helpt motor- en wegfouten te verminderen. MLV kubussen en dempt geluidsgolven. Dynamat heeft ook thermische isolatie en is een betere keuze in auto’s als u het interieur stiller wilt maken. MLV is echter een betere keuze als u extern geluid wilt verminderen.

In dit artikel zal ik de specifieke verschillen tussen MLV en Dynamat bespreken om u te helpen beseffen dat dit beter is voor de geluidsisolatie van uw voertuig.

De Verschillen Van MLV Versus Dynamat

Het is gemaakt van twee buitenste lagen vinyl met een binnenkern van bariumsulfaat of calciumcarbonaat. Het vinyl zorgt voor flexibiliteit en het midden zorgt voor een dichte massa.

Belangrijk is dat MLV wat bekend staat als slappe massa. Hieruit volgt dat wanneer geluidsgolven contact maken ze niet kunnen passeren. In plaats daarvan verdwijnen ze van het oppervlak en worden ze in mindere mate geconsumeerd.

MLV heeft veel handige eigenschappen voor geluidsisolatie. Deze omvatten:

  • Het heeft een hoge massa voor zijn afmetingen
  • het is dicht
  • Het is flexibel

Dus, naast het blokkeren van geluiden, helpt MLV ook bij het dempen van geluid. Dit betekent dat het de trillingsenergie vermindert voordat het geluidsgolven kan worden. In een afgesloten ruimte als een voertuig, dat veel trillingen ziet, is dit een nuttige eigenschap.

Geluiddempend is een vrij gelijkaardig begrip met geluiddemping, omdat het materiaal is ontworpen om de trillingsenergie te verminderen, wat het optreden van geluidsgolven vermindert.

Dus aan de buitenkant lijken beide producten hetzelfde te doen. Maar er zijn fijnere details die het overwegen waard zijn.

Bovenal staat de constructie van Dynamat. Als voertuiggeluiddemper is het speciaal gemaakt voor dit soort toepassingen.

Het is voornamelijk gemaakt van butylrubber, wat een ander type slappe massa kan zijn. Echter, butylrubber wordt gebruikt vanwege zijn brandvertragende eigenschappen, waardoor het niet gemakkelijk (of helemaal niet) brandt.

Bovendien heeft Dynamat een foliecoating om de thermische isolatie te verbeteren. Dit is erg handig bij gebruik onder de motorkap van een auto en in het interieur, omdat het helpt om de warmte weg te reflecteren van uw cabine.

Bovendien bevat Dynamat een zelfklevende onderlaag. Nogmaals, dit is alleen omdat het is ontworpen om in een voertuig te worden gebruikt en veel gemakkelijker te installeren is.

Zoals u kunt zien, doen MLV en Dynamat vrij vergelijkbare taken, maar hun belangrijkste verschillen liggen in hun constructie. Ik zal hieronder in meer detail uitleggen wat dit betekent voor de geluidsisolatie van een voertuig.

MLV En Dynamat Beoordelen

U begrijpt waarschijnlijk al wat een paar van deze verschillen betekenen voor de geluidsisolatie van een voertuig. Maar om het gemakkelijker te maken, is hier een vergelijkingstabel:

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof MLV de winnaar is. In algemene termen waarschijnlijk wel. Het is een hogere dichtheid per gebied en een hogere ruisoverdrachtsklasse (STC).

Geluidstransmissieklasse is een score die wordt gebruikt bij geluidsisolatie. Hoe groter het getal, hoe groter de geluidsisolerende eigenschappen van een stof.

Op zichzelf is dit echter niet zo belangrijk omdat het samen met andere factoren wordt overwogen. Een stof kan een hele grote STC hebben en in de steek gelaten worden door zijn eigen toepassing en omringende stoffen.

Er zijn ook verschillende andere kritische componenten waarmee u rekening moet houden bij het maken van deze keuze. Misschien wel de belangrijkste is de verhouding tussen kosten en werkzaamheid.

MLV is op papier het effectieve product. Het is ook de goedkoopste van de twee. Dus waarom zou u voor Dynamat kiezen?

Kortom, Dynamat is specifiek ontworpen voor toepassingen in voertuigen. Het is misschien duurder, maar als je wat onderzoek online doet, zul je zien hoeveel mensen zijn eigen lof zingen.

Samen met zijn geluiddempende eigenschappen heeft het het voordeel dat het ook een thermische isolator wordt. Dit is handig als u de voertuigen van binnen bekleedt, omdat het de warmteoverdracht in de motor zal voorkomen en zal voorkomen dat het voertuig warmte uit het huisje verliest.

Uiteindelijk moeten we rekening houden met installatiegemak. Ik zal de maatregelen hieronder gedetailleerd beschrijven, maar het is de moeite waard om het hier kort te bekijken.

Dynamat is ontworpen voor installatie in voertuigen. Het heeft een zelfklevende achterkant, die je gewoon hoeft af te pellen en op de grond te houden. Dit is echt rechttoe rechtaan.

MLV daarentegen zou een soort lijm nodig hebben. Hoewel dit geen enorm probleem is, is het gewoon een nieuwe stap om toe te voegen.

Wat meer is, MLV is nogal lastig om mee te werken omdat het compact is. Dynamat heeft hier de overhand omdat het veel flexibeler is, waardoor het gemakkelijker in kleinere gaten past.

Dus hoewel MLV het beste geluiddempende product is, verliest het punten voor zaken als installatiegemak. Dat gezegd hebbende, zou ik uw beslissing nog niet maken, omdat het waarschijnlijk handig zal zijn om eerst de installatieprocedures te doorlopen.

MLV In Uw Auto Installeren

De praktijk van het installeren van MLV in een voertuig is iets gecompliceerder, dus ik zal het doornemen.

Realistisch gezien zullen beide taken wat werk vergen, maar deze heeft iets meer maatregelen.

Hier is een overzicht van hoe u MLV in uw auto kunt installeren.

1. Elimineer De Auto’s Binnenin

De allereerste stap is het verwijderen van deurpanelen en tapijten. Het is duidelijk dat u de stoelen waarschijnlijk op hun plaats kunt laten, maar het verwijderen ervan zal ook helpen bij de installatie.

Kortom, u wilt zoveel mogelijk elimineren en bloot metaal blootleggen, aangezien u het product daar installeert.

2. Knip je lakens op maat

MLV wordt meestal geleverd in vellen of rollen. Het maakt niet uit dat u de stukken op maat moet zagen voordat u begint met installeren.

Kwantificeer deurpanelen, vloer, dak, etc. en verklein vervolgens uw platen op maat. Grotere gebieden hebben mogelijk meer dan 1 stuk nodig, dus verdeel ze op de juiste manier.

3. Begin Met Installeren

Ik raad aan om bovenaan te beginnen en naar beneden te werken, maar doe wat voor jou persoonlijk het beste werkt. Maar je gaat erover, wees meer methodisch.

Gewoonlijk installeer je MLV met schroeven, spijkers of nietjes, maar dat is hier niet mogelijk.

In plaats daarvan moet je een sterke lijm bemachtigen. Iets als PVC-lijm is het beste.

Wees echter voorzichtig met het type lijm dat u gebruikt, want sterkere oplosmiddellijmen zullen het vinyl oplossen. Dit kan gevaarlijke dampen veroorzaken en tot een grote puinhoop leiden.

Gebruik in het ideale geval iets als vinylcement of PVC-lijm.

Je moet de achterkant van elk stuk MLV bedekken en op zijn plaats plakken. Het kan handig zijn om met een roller over het oppervlak te lopen of indien mogelijk met klemmen op zijn plaats te houden.

4. Gaten Afdichten

Als je merkt dat er een paar kleine openingen zijn opengelaten, of zelfs de randen van de vellen niet goed vastzitten, breek dan de groene lijm.

Green Glue is een geluiddempende akoestiek en doet dus vrijwel hetzelfde werk als MLV, alleen in vloeibare vorm.

Dit maakt het ideaal voor het opvullen van kleine openingen waar u de MLV niet in kunt passen.

Houd er rekening mee dat het 30 weken duurt om goed te genezen, maar het zal na 48 uur droog zijn.

5. Monteer Het Interieur

Ten slotte moet u het interieur van de auto opnieuw installeren. Dit zal een vrij gemakkelijke taak zijn, maar je zult waarschijnlijk meer lijm of langere schroeven nodig hebben, afhankelijk van hoe het was gemonteerd.

Dynamat In Uw Auto Installeren

Over het algemeen is het installeren van Dynamat een beetje eenvoudiger omdat u niet hoeft te rommelen met het kiezen van de juiste lijm.

Hier zijn de stappen voor het installeren van Dynamat op uw auto.

1. Elimineer Het Interieur

Zoals eerder moet je beginnen met het weghalen van de auto’s die erin zitten. Met Dynamat vindt u veel meer mogelijke toepassingsgebieden, zoals onder de motorkap, dus ruim ook die gebieden op.

2. Meet Je Lakens

Dynamat wordt geleverd in vellen, wat betekent dat er gesneden en gemeten wordt. Voor het grootste deel zult u waarschijnlijk vellen aanbrengen en ze vervolgens op maat snijden, maar voor meer onhandige gebieden is het nog steeds handig om ze op te meten.

3. Installeer De Bladen

Nogmaals, het is logisch om van boven naar beneden te werken. Om Dynamat te installeren, hebt u ook een set rollen nodig. Deze helpen om de beste hechting te krijgen.

Verwijder de achterkant bij 1 hoek en plak deze vervolgens vast. Vervolgens voorzichtig bewegend, de achterkant afpellen en tegelijkertijd het vel vastplakken.

Laat de roller over het oppervlak lopen en gebruik deze om de mat naar krappe hoeken en hoeken te duwen.

Sommige mensen raden tegenwoordig aan om ook een heteluchtpistool te gebruiken, maar dit is niet helemaal essentieel.

4. Bedek Verschillende Gebieden:

Dynamat verkoopt ook packs speciaal voor koffers en onder de motorkap.

Het belangrijkste verschil is de dikte, maar als je de hele auto gaat doen, raad ik aan om deze specifieke sets te kopen.

De installatie is precies hetzelfde, maar u zult in het begin wat tijd moeten besteden aan het schoonmaken van de kap om ervoor te zorgen dat de hechting zo sterk mogelijk is.

5. Monteer Het Interieur

Een ander voordeel van het gebruik van Dynamat is dat u niet hoeft te wachten tot de lijm droog is, zodat u gewoon kunt opstappen en de binnenkant weer kunt aanbrengen.

Werk opnieuw systematisch door het hele interieur, te beginnen met tapijten en door te gaan naar deurpanelen.

Het is duidelijk dat het verwijderen en installeren van de binnenkant een uitdaging kan zijn. Als u het niet hoeft aan te nemen, kunt u overwegen contact op te nemen met een monteur, omdat deze de mogelijkheid moet hebben om hulp te bieden.

Dat Is Beter, MLV Of Dynamat?

Elk van deze punten eindigt in de voor de hand liggende vraag: wat is beter, MLV versus Dynamat, voor het geluiddicht maken van een auto?

Naar mijn mening biedt Dynamat een beter product voor deze specifieke toepassing.

MLV is het grootste product voor geluidsisolatie, maar verliest punten omdat het iets uitdagender is om te installeren.

Dynamat, aan de andere kant, deelt veel van exact dezelfde positieve bezittingen met MLV, maar is specifiek ontworpen voor gebruik in voertuigen. Ik denk dat dit het meest superieure product maakt in deze omstandigheden.

MLV is niet ontworpen met een enkele toepassing in gedachten. Het is een geluiddempende stof voor algemeen gebruik die geluidsgolven blokkeert en dempt.

Het is vooral handig bij het werken met grote horizontale oppervlakken, zoals muren. Met betrekking tot het toepassen op lastige locaties, zoals auto-interieurs, schiet het zeker tekort.

U moet echter ook overwegen wat u precies wilt met het proces van geluidsisolatie van uw voertuig. Uiteindelijk is geluidsisolatie een vrij algemene term die in veel verschillende categorieën kan worden onderverdeeld.

MLV zou bijvoorbeeld het betere product zijn als u uw voertuig echt geluiddicht moet maken.

Dynamat daarentegen is beter als u de totale hoeveelheid geluid die uit de auto komt en in de cabine van de auto terechtkomt, wilt verminderen.

Inclusief motorgeluid en geluid geproduceerd door de auto die op de weg rijdt. Dit is iets anders dan gewoon geluid van buitenaf.

Dynamat is gemaakt met het concept van onthouden. Het voorkomt dat trillingen worden omgezet in geluidsgolven, die vaak worden veroorzaakt door het trillen van de motor en het rijden op de weg.

Enkele Laatste Gedachten

Hopelijk heeft deze gids u nuttige informatie gegeven over het debat tussen MLV en Dynamat voor geluidsisolatie van auto’s.

Naar mijn mening is Dynamat uw superieure algehele product omdat het is ontworpen voor deze functie. Het hangt echter ook helemaal af van wat je daadwerkelijk wilt bereiken.

Ik raad aan om wat tijd te besteden aan het nadenken over je doelstellingen en budget, aangezien dit de 2 belangrijkste factoren zijn bij het kiezen van het juiste product.